1- Delil; kaide veya meselenin üzerine bina edildiği asıldır.
2- Şer'î hükümler sahih hadislerden alınır. Zayıf hadislere tutunmak caiz değildir.
3- Zayıf hadislerle; amellerin faziletleri konusunda da amel edilemez.
4- Delili anlamada Selefi salihinin anlayışı esastır.
5- Delil tevil edilmeden zahiri esas alınır.
6- Delilin zahiri, cumhurun görüşünden dolayı terk edilemez.
7- İstidlal, (getirilen delil) mücerret ihtimaller sebebiyle geçersiz olmaz.
8- Kaide ve hükümlerde delil olması bakımından mütevatir haber ile ahad haber arasında fark yoktur.
9- Onunla amel eden kimse bilinmese bile delil ile amel etmek vaciptir.
10- Seleften muhalefet eden bulunsa bile delil ile hareket etmek gerekir.
11- İnsanlar aksine amel etse de delili terk etmek meşru değildir.
12- Delillere akıl ile itiraz edilemez. Bilakis itiraz etmeden teslim olmak gerekir.
13- Delillerde mutlak gelmiş hükümleri sınırlamak caiz değildir.
14- Naslarda zikredilenlere naslarda zikredilmeyenler katılmaz.
15- Hakkında delil bulunan hususta ihtiyat olmaz.
16- Nassı ifrat ve tefritten uzak, itidal ile anlamak gerekir.
17- Bir kıssada gelen hüküm kıssa sahibine has değildir. Kıssada geçmeyen kimselere de o kıssa ile delil getirilir.
Altın Kaideler
2- Şer'î hükümler sahih hadislerden alınır. Zayıf hadislere tutunmak caiz değildir.
3- Zayıf hadislerle; amellerin faziletleri konusunda da amel edilemez.
4- Delili anlamada Selefi salihinin anlayışı esastır.
5- Delil tevil edilmeden zahiri esas alınır.
6- Delilin zahiri, cumhurun görüşünden dolayı terk edilemez.
7- İstidlal, (getirilen delil) mücerret ihtimaller sebebiyle geçersiz olmaz.
8- Kaide ve hükümlerde delil olması bakımından mütevatir haber ile ahad haber arasında fark yoktur.
9- Onunla amel eden kimse bilinmese bile delil ile amel etmek vaciptir.
10- Seleften muhalefet eden bulunsa bile delil ile hareket etmek gerekir.
11- İnsanlar aksine amel etse de delili terk etmek meşru değildir.
12- Delillere akıl ile itiraz edilemez. Bilakis itiraz etmeden teslim olmak gerekir.
13- Delillerde mutlak gelmiş hükümleri sınırlamak caiz değildir.
14- Naslarda zikredilenlere naslarda zikredilmeyenler katılmaz.
15- Hakkında delil bulunan hususta ihtiyat olmaz.
16- Nassı ifrat ve tefritten uzak, itidal ile anlamak gerekir.
17- Bir kıssada gelen hüküm kıssa sahibine has değildir. Kıssada geçmeyen kimselere de o kıssa ile delil getirilir.
Altın Kaideler