imam ebu hanifenin mezhebi vefatından sonra çok farklı hiziplere ayrılmıştır. hepsi kendilerinin gerçek hanefi olduklarını iddia etmektedirler.
bunlardan çokça bilinenlerini tespit edelim:
Hanefiyyenin İçine Bu kadar Çok Bidat Hizbinin Girmesinin Sebebleri:
a . ebu hanife ra. ilh dönemlerinde kelam ile uğraştı ve ondan etkilendi. bu etki daha sonraki hanefilerin kaynaklarına geçti. Allah cc. ebu hanifeye ilmi anlayış ihsan edince o kelamı bırakıp, onun aleyhine konuşmaya başladı. fakat daha sonraki hanefiler bu geri dönüşü görmeyip kelamla uğraşmaya devam edip, onun bir ilim dalı olduğu iddiası ile zorunlu ders programları arasına aldılar.
b. cehmiyye ve mu'tezile fırkalarının lider kadrolarının hatırı sayılır büyük çoğunluğu hanefi fıkhını tercih etmişlerdi. bu bizzat kendi tespitleri içinde de vardır. cehmiyye fırkasının ve devamı niteliğinde bişr el marisinin kötü etkisi bir çok maturidi ve eşariyyi de etkilemiştir.
c. Hanefilerinin çoğunluğunun kifayetsiz hadisçiliği, nasslar ve asardan ziyade kıyas ve reye sarılmaları.
bu son sebeb belki de kendi görüşlerini rahatça dillendirebilecek olan ve yukarda saydıgımız fırkaların bu çatı altında toplanması için uygun bir iklim oluşturmuştur.
bunlardan çokça bilinenlerini tespit edelim:
1) el- Hanefiyye el- Cehmiyye
2) el- Hanefiyye el- Mu'tezile
3) el- Hanefiyye el- Murcie
4) el- Hanefiyye el- Şia
5) el- Hanefiyye el- Zeydiyye
6) el- Hanefiyye el- Marisiyye
7) el- Hanefiyye el- Mutasavvife (hululiyye ve ittihadiyye, brelvi, diobendi)
8 ) el- Hanefiyye el- Kuburiyye ( Kevseriyye, Brelvi, Diobendi)
9) el- Hanefiyye el Maturidiyye
10) el- Hanefiyye el- Kevseriyye (brelvi, diobendi)
Hanefiyyenin İçine Bu kadar Çok Bidat Hizbinin Girmesinin Sebebleri:
a . ebu hanife ra. ilh dönemlerinde kelam ile uğraştı ve ondan etkilendi. bu etki daha sonraki hanefilerin kaynaklarına geçti. Allah cc. ebu hanifeye ilmi anlayış ihsan edince o kelamı bırakıp, onun aleyhine konuşmaya başladı. fakat daha sonraki hanefiler bu geri dönüşü görmeyip kelamla uğraşmaya devam edip, onun bir ilim dalı olduğu iddiası ile zorunlu ders programları arasına aldılar.
b. cehmiyye ve mu'tezile fırkalarının lider kadrolarının hatırı sayılır büyük çoğunluğu hanefi fıkhını tercih etmişlerdi. bu bizzat kendi tespitleri içinde de vardır. cehmiyye fırkasının ve devamı niteliğinde bişr el marisinin kötü etkisi bir çok maturidi ve eşariyyi de etkilemiştir.
c. Hanefilerinin çoğunluğunun kifayetsiz hadisçiliği, nasslar ve asardan ziyade kıyas ve reye sarılmaları.
bu son sebeb belki de kendi görüşlerini rahatça dillendirebilecek olan ve yukarda saydıgımız fırkaların bu çatı altında toplanması için uygun bir iklim oluşturmuştur.