Kafirlerden Hediye Alınabilir mi?
Kafirlerin bayramlarında verecekleri hediyeleri almak meselesine gelince, dalıa önce anlattığımız gibi, Ali (r.a.)
kendisine verilen Nevruz hediyesini kabul etmiştir.
İbn-i Ebu Şeybe'nin "Musannef" adlı eserde bildirdiğine göre bir defasında Kabus'un babası Aişe'ye (r.a.) ateşpe--rest (mecusi) bir dadıları olduğunu ve onun aracılığı ile ateşperestlerin bayramları sırasında kendilerine hediye getirdiklerini, bu hediyeleri kabul edip edemiyeceklerini sordu. Aişe (r.a.) adama şu cevabı verdi: "O güne özgü kurbanların etinden yemeyiniz. Fakat size hediye ettikleri meyva-larını yiyiniz".
Yine İbn-i Ebu Şeybe'nin aynı eserde belittiğine göre vaktiyle Ebu Berze'nin ateşperest komşuları vardı, bunlar eski İran'ın Nevruz ve Mihrican bayramlarında kendisine hediyeler getirirlerdi. Ebu Berze de ailesine "Gelen hediyeler arasındaki meyvaladan yiyiniz, fakat bunun dışındaki hediyeleri kabul etmeyiniz" diye tenbih ederdi.
Bu belgelerden anlaşıldığına göre, kafirliklerden gelen hediyeleri kabul edip etmeme konusunda, onların bayramlarının özel bir etkisi yoktur. Yani bu konudaki hüküm normal günlerde ne ise bayramlarında da aynıdır. Çünkü bu hediyeleri kabul etmek onların kafirlerinden doğan karakteristik sembollerine destekçi olmak anlamına gelmez.
Fakat kafirlerden alınacak hediyeler, konusu hediyeyi verenlerin "Ehl-i Harb" ve "Zimmi (anlaşmalı)" kafirler olup olmamalarına göre değişiklik gösteren tartışmalı ve ayrıca ele alınması gereken bir meseledir. Bu meselenin ayrıntılarına girmenin yeri burası değildir.
İster satın olarak olsun, ister hediye yolu ile gelsin ve isterse başka şekilde sağlansın ehl-i Kitab'ın bayramlık yiyecekleri arasında ancak bayramları dolayisıyla kestikleri kurbanlar dışındaki yemekleri caizdir. Ateşperestler tarafından kesilen hayvanların etleri ile ilgili hükme gelince, bu bellidir. Bilindiği gibi bütün fıkıh bilginlerinin ortak görüşüne göre bu etleri yemek haramdır.
İmam İbn Teymiyye, Müslümanların Kafirlerle İlişkileri, Tevhid Yayınları: 47-48
Kafirlerin bayramlarında verecekleri hediyeleri almak meselesine gelince, dalıa önce anlattığımız gibi, Ali (r.a.)
kendisine verilen Nevruz hediyesini kabul etmiştir.
İbn-i Ebu Şeybe'nin "Musannef" adlı eserde bildirdiğine göre bir defasında Kabus'un babası Aişe'ye (r.a.) ateşpe--rest (mecusi) bir dadıları olduğunu ve onun aracılığı ile ateşperestlerin bayramları sırasında kendilerine hediye getirdiklerini, bu hediyeleri kabul edip edemiyeceklerini sordu. Aişe (r.a.) adama şu cevabı verdi: "O güne özgü kurbanların etinden yemeyiniz. Fakat size hediye ettikleri meyva-larını yiyiniz".
Yine İbn-i Ebu Şeybe'nin aynı eserde belittiğine göre vaktiyle Ebu Berze'nin ateşperest komşuları vardı, bunlar eski İran'ın Nevruz ve Mihrican bayramlarında kendisine hediyeler getirirlerdi. Ebu Berze de ailesine "Gelen hediyeler arasındaki meyvaladan yiyiniz, fakat bunun dışındaki hediyeleri kabul etmeyiniz" diye tenbih ederdi.
Bu belgelerden anlaşıldığına göre, kafirliklerden gelen hediyeleri kabul edip etmeme konusunda, onların bayramlarının özel bir etkisi yoktur. Yani bu konudaki hüküm normal günlerde ne ise bayramlarında da aynıdır. Çünkü bu hediyeleri kabul etmek onların kafirlerinden doğan karakteristik sembollerine destekçi olmak anlamına gelmez.
Fakat kafirlerden alınacak hediyeler, konusu hediyeyi verenlerin "Ehl-i Harb" ve "Zimmi (anlaşmalı)" kafirler olup olmamalarına göre değişiklik gösteren tartışmalı ve ayrıca ele alınması gereken bir meseledir. Bu meselenin ayrıntılarına girmenin yeri burası değildir.
İster satın olarak olsun, ister hediye yolu ile gelsin ve isterse başka şekilde sağlansın ehl-i Kitab'ın bayramlık yiyecekleri arasında ancak bayramları dolayisıyla kestikleri kurbanlar dışındaki yemekleri caizdir. Ateşperestler tarafından kesilen hayvanların etleri ile ilgili hükme gelince, bu bellidir. Bilindiği gibi bütün fıkıh bilginlerinin ortak görüşüne göre bu etleri yemek haramdır.
İmam İbn Teymiyye, Müslümanların Kafirlerle İlişkileri, Tevhid Yayınları: 47-48